مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش سازمانی و رویکردهای آن 67 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش سازمانی و رویکردهای آن 67 صفحه

دانلود نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت با عنوان مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش سازمانی و رویکردهای آن بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید

مشخصات فایل

تعداد صفحات 67
حجم 270 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی مدیریت

توضیحات کامل

نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت با عنوان مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش سازمانی و رویکردهای آن می باشد. در بین فاکتورهای انسانی ، بدون تردید عامل هوش در انسانهایی که سازمان را به وجود آورده و حیات و بقاء سازمان به ایشان بستگی دارد ، از جمله عواملی است که در سال های اخیر ، نظر بسیاری از دانشمندان را به خود جلب کرده است ( ملائیان وهمکاران ، 1389 : 78 ).

 

 

 

 

 

همانگونه که در دنیای انسانی و در حیات پرتلاطم بشری ، انسان هایی موفق خواهند بود که دارای هوش سرشاری باشندتا با بهره گیری از آن بتوانند بر مسائل و مشکلات زندگی فائق آیند. قطعا در دنیای سازمانی نیز ، وضعیت به همین گونه است (سیادت و همکاران ،  1389 :157) امروزه صحبت از انواع مختلف هوش است . در هر مورد ، هوش به توانایی دریافت ، درک و کاربرد نمادها و سمبل ها که نوعی توانایی انتزاعی است ،اشاره دارد. امروزه هوش ، پیشوند بسیاری از مفاهیم مدیریتی شده است و این نشان دهنده تغییر نگاه سازمان های و متفکران سازمانی از هوش تستی بر رویکردهای نوین به مقوله هوش است (بیک زاده و همکاران ،  1389 :144) .  

 

 

 

 

پیشرفت های ایجاد شده در زمینه هوش فردی تاثیر مهمی در شکل گیری مفهوم هوش سازمانی داشته است (Kalkan ,2005 : 44) . بر این اساس با توجه به ویژگی های خاص هوش سازمانی ، معلوم شد هرچند که این عامل با هوش فردی مشابهت هایی دارد اما هوش سازمانی یک پیامد اجتماعی و گروهی است ، بدین معنی که این هوش حاصل عملکرد گروهی از افراد است که به عنوان یک واحد عمل می کنند و از این نظر تفاوت های چشم گیری با هوش فردی دارد (سلاسل و همکاران ، 1388 : 27) .در فصل حاضر هوش سازمانی  تشریح و با مروری بر ادبیات تحقیق و مطالعات پیشین؛ به نظرات و یافته های صاحبنظران و پژوهشگران در زمینه متغیرهای پژوهش پرداخته شده است.

 

 

 

 

 

نمونه پیشینه در مورد هوش سازمانی

پژوهشی با عنوان ” ابعاد هوش سازمانی در شرکت های رومانیایی ، دورنمای سرمایه ی انسانی ” انجام شده است (لفتر ، پرمرین و واسیلاخه ، 2008)  . هدف اصلی پژوهش یاد شده ارائه ی نمایی کلی از موقعیت کارکنان شرکت های رومانیایی با توجه به هفت بعد هوش سازمانی آلبرشت بوده است. همچنین این پژوهش در صدد بررسی تفاوتهای موجود بین سازمان های بزرگ با بیش از 150 کارمند و سازمان های کوچک بوده است. با این فرض که نیروی انسانی و تفاوتهای موجود فرهنگ سازمانی و رهبری بین دو طبقه می تواند تاثیر قابل ملاحظه ای بر نحوه ی درک ابعاد هوش سازمانی و عملکرد آنها داشته باشد. نتایج تحقیق نشان داده است که فقط 13 درصد کارکنان شرکت های بزرگ و متوسط با مفهوم هوش سازمانی آشنا بوده اند و کارکنان شرکت های کوچک اصلا این مفهوم را نمی شناخته اند. با این حال تحلیل داده های به دست آمده نشان داده که هوش سازمانی در حد متوسط و بالاتر بوده است. 

 

 

 

 

فهرست مطالب
   1-8-2-1) تعریف نظری هوش سازمانی     27
      1-8-1-2) تعریف عملیاتی هوش سازمانی     27 
فصل دوم ـ ادبیات وپیشینه تحقیق هوش سازمانی
بخش اول : هوش سازمانی    32
2ـ 1-1.مقدمه    32
2-1-2. تعاریف هوش سازمانی     32
2-1-2-1. هوش در حوزه روانشناسی      34
2-1-2-2. هوش در حوزه سازمانی      38
2-1-3. اهمیت هوش سازمانی     40
2-1-4. بهبود هوش سازمانی      42
2 ـ 1ـ 5. پیش نیازهای ضروری جهت بهبود هوش سازمانی    43
2 ـ 1ـ 5-1. تقویت سرمایه اجتماعی سازمان    43
2 ـ 1ـ 5-2. توجه به جایگاه سرمایه فکری در سازمان    43
2 ـ 1ـ 5-3. سرمایه فرهنگی در راستای تقویت سازمان    43
2 ـ 1ـ 5-4. ضرورت توجه به فرهنگ سازمانی    44
2 ـ 1ـ 5-5. تبدیل سازمان به سازمان یادگیرنده    44
2 ـ 1ـ 6. هوش سازمانی و یادگیری    44
2 ـ 1ـ 7. هوش سازمانی و هوش تجاری    45
2 ـ 1ـ 8. سه مدل نظری برای حمایت از هوش سازمانی    45
2 ـ 1ـ 9. رویکردهای هوش سازمانی     48
2 ـ 1ـ 9-1. رویکرد رفتارگرایی    49
2 ـ 1ـ 9-2. رویکرد شناخت گرایی    49
2 ـ 1ـ 9-3. رویکرد اجتماعی    48
2 ـ 1ـ 10. ضریب هوش سازمانی     47
2 ـ 1ـ 11. درک شهودی از هوشمندی    50
2 ـ 1ـ 12. ماهیت سازمان های هوشمند    53
2 ـ 1ـ 13. هوشمندی  رقابتی و هوش سازمانی    56
2 ـ 1ـ 14. اقدامات اساسی در هوش سازمانی    56
2 ـ 1ـ 15. ابزار سنجش هوش سازمانی    58
2 ـ 1ـ 16. اجزای هوش سازمانی    59
2 ـ 1ـ 16-1. هوش سازمانی به عنوان یک فرایند    59
2 ـ 1ـ 16-2. هوش سازمانی به عنوان یک محصول    60
2 ـ 1ـ 17. فرایند هوش    60
2-2-1-2) تحقیقات داخلی پیرامون هوش سازمانی    33
2-2-2-2) تحقیقات خارجی پیرامون هوش سازمانی    39
منابع و مآخذ    
الف) منابع فارسي    
ب) منابع غیرفارسی    


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود